Juha Karjalainen Länsimaisten arvojen puolesta

Nyt herätys, liikenneministeri Berner!

  • Nyt herätys, liikenneministeri Berner!

Yle uutisoi 05.04.2018, että Huoltovarmuuskeskus kritisoi jatkoselvitykseen valitun jäämeren radan kulkemista liian likeltä Venäjän rajaa. Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan rata ei todennäköisesti olisi kriisitilanteessa käytettävissä. Uutisissa todetaan myös: “Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi omassa esityksessään, että valittu linjaus parantaisi Suomen huoltovarmuutta selvästi. Huoltovarmuuskeskuksessa asiasta ollaan täysin eri mieltä. Hylätyt reittivaihtoehdot kulkivat Länsi-Lapista Norjan Tromssaan ja Ruotsin läpi Narvikiin. Neljäs vaihtoehto oli Sallasta Murmanskiin kulkeva rata.”

 

Bernerin suunnitelmat ovat herättäneet ennenkin arvostelua. Perussuomalaiset Nuoret vaati jo 12.03.2018, että Jäämeren radan linjauksessa huomioidaan myös turvallisuuspoliittiset näkemykset ja rata rakennetaan länteen — Kolarista pohjoiseen ja käsivartta pitkin Skibotniin (Markkina, Yykeänperä). Kolari on noin 100 km Rovaniemeä pohjoisempana, ja sinne kulkee jo valmis ratapohja, joten radan rakentamisessa säästettäisiin merkittävästi. Lisäksi rata tulisi päättää Tromssan sijasta Skibotniin, koska siihen päädyttiin jo vuosien 1939 ja 1941 Jäämeren radan selvityksissä. Niin vältyttäisiin kalliin tunneliosuuden rakentamiselta.

 

Nyt herätys, liikenneministeri Berner! Suomen huoltovarmuus ei ole mikään mitätön tekijä tällaisia hankkeita suunnitellessa. On aika ottaa ratavaihtoehdot uuteen tarkasteluun ja linjata rata kulkemaan länteen. Suomen turvallisuus kriisitilanteissa ei ole leikin asia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Huvittavinta tässä keskustelussa on se, että vaikka koko Jäämeren rata on todettu kalliiksi hukkaputkeksi, keskustelu on sujuvasti siirtynyt radan tarpeettomuudesta siihen, mitä kautta tuo tarpeeton rata pitäisi vetää.

Lähinnä tuo Huoltovarmuuskeskuksen ulostulo kertoo siitä, että kaupallisten ja logististen syiden lisäksi rataa ei voi perustella myöskään huoltovarmuudella.

Jääkö argumenteista jäljelle enää muuta kuin perinteinen siltarumpupolitiikka?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset